۞ قال رسولُ اللّهِ :
أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به دخترشان حضرت فاطمه فرمودند : بشارت باد تو را اى فاطمه كه مهدى از فرزندان توست.

موقعیت شما : صفحه اصلی » پرسش و پاسخ
  • شناسه : 138
  • 27 اردیبهشت 1394 - 17:46
  • ارسال توسط :
آیا بحران سوریه ارتباطی به ظهور دارد؟

آیا بحران سوریه ارتباطی به ظهور دارد؟

سفیانی به رغم روایات فراوان، موضوعی قابل تأمل است. برخی آن را نشانه‌ای سمبلیک می‌دانند و برخی معتقدند امویان برای بازگشت آل‌ابی‌سفیان در دوره بنی‌عباس ایده سفیانی را جعل کردند. مقاله “سفیانی و مدعیان تاریخی” به قلم حجت‌الاسلام مصطفی صادقی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه تشیع پژوهشکدۀ تاریخ و […]

سفیانی به رغم روایات فراوان، موضوعی قابل تأمل است. برخی آن را نشانه‌ای سمبلیک می‌دانند و برخی معتقدند امویان برای بازگشت آل‌ابی‌سفیان در دوره بنی‌عباس ایده سفیانی را جعل کردند. مقاله “سفیانی و مدعیان تاریخی” به قلم حجت‌الاسلام مصطفی صادقی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه تشیع پژوهشکدۀ تاریخ و سیرۀ اهل بیت(ع)، چند سفیانی بر آمده از شام و شباهت آنها با روایات را مورد بررسی قرار داده است.سال‌ها پیش، از قول مرحوم بهلول بر زبان‌ها افتاد که سفیانی موعود در ارتش سوریه دیده شده و در پی آن شایع شد که زمان زیادی از ظهور نمانده است. اما بعدها از زبان استاد کورانی شنیده شد که در پاسخ سؤالی در این باره فرمود: آقای بهلول در ارتش سوریه شخصی را دیده که دوستانش او را سفیانی خطاب می‌کنند و ظاهراً دلیلش این بوده که سفیانی در آن منطقه عنوانی برای شوخی با افراد بوده است.در بحران عراق و جنگ آمریکا با صدام، یکی از دوستان در تخصصی مهدویت، کتابی نوشت و روایاتی را جمع‌آوری کرد که از آن نتیجه گرفت این بحران به ظهور خواهد انجامید و به زودی چنین و چنان خواهد شد! سال‌هاست از آن بحران می‌گذرد و تنها سخن مرحوم آیت الله مرعشی نجفی برای ما معنا داد که ما را از چنین پیش‌گویی‌هایی برحذر داشت.اکنون آیا بحران سوریه ارتباطی به ظهور دارد؟ این ارتباط می‌تواند از آن رو قوی و مهم باشد که اخبار زیادی درباره سفیانی و ظهور او از شام (سوریه) وجود دارد و این اخبار در منابع شیعه و سنی نقل شده است.

به همین منظور بر آن شدیم تا مقاله‌ای از حجت‌الاسلام مصطفی صادقی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و مدیر گروه تشیع پژوهشکدۀ تاریخ و سیرۀ اهل بیت(ع) را مرور کنیم که در مجله علمی ترویجی مشکوه منتشر شده و به بحث از سفیانی‌ و کسانی که با این نام در تاریخ اسلام و دوره ائمه ظهور کرده‌اند، می‌پردازد. خلاصه مطلب آن است که سفیانی به رغم روایات فراوان، موضوعی قابل تأمل است. برخی آن را نشانه‌ای سمبلیک می‌دانند و برخی معتقدند امویان برای بازگشت آل‌ابی‌سفیان در دوره بنی‌عباس ایده سفیانی را جعل کردند. این مقاله، چند سفیانی برآمده از شام و شباهت آنها با روایات را مورد بررسی قرار داده است.

درباره علائم ظهور به‌ویژه سفیانی که مشهورترین آنهاست، سخن فراوان گفته شده و می‌شود. لیکن تاکنون نگاهی تاریخی و با درنظر گرفتن مدعیان ـ یا به تعبیری بهتر، کسانی که با عناوینی مشابه آنچه در علائم وجود دارد، و در تاریخ اسلام ظهور و بروز داشته‌اند ـ طرح و بررسی نشده است. این نوشتار با بررسی روایات یکی از این نشانه‌ها، درصدد است به مقایسه این روایات با گزارش های تاریخی مربوط به سفیانی‌ها بپردازد. با این توجه که مهم‌ترین، مشهورترین و در عین حال مشکل‌ترین نشانه‌ای که برای ظهور مهدی(ع) به‌طور گسترده در منابع قدیم و جدید بیان می‌شود، ظهور سفیانی است.

برای مطالعۀ این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.noormags.com/view/Magazine/ViewPages.aspx?ArticleId=101566

 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.