۞ قال رسولُ اللّهِ :
أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به دخترشان حضرت فاطمه فرمودند : بشارت باد تو را اى فاطمه كه مهدى از فرزندان توست.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار » اخبار » اطلاع رسانی » سیاسی » مهدویت
  • شناسه : 1939
  • 02 اردیبهشت 1399 - 21:09
  • ارسال توسط :
گروگانگیری در مسجدالحرام و ادعای ظهور در سال ۱۳۵۸ شمسی

گروگانگیری در مسجدالحرام و ادعای ظهور در سال ۱۳۵۸ شمسی

اما آن روز تابوت‌هایی که مهاجمان به جهت فریب نیروهای امنیتی برای نماز میت ، وارد مسجدالحرام کرده بودند، به جای جسد پر از اسلحه بود.ناگهان ۵۰۰ مرد عرب، سلاح‌هایی را که پنهان کرده بودند، بیرون آوردند و ظرف چند دقیقه، با به گروگان گرفتن نمازگزاران، مسجدالحرام و خانه خدا را به اشغال درآوردند.

اولین روز سال ۱۴۰۰ هجری (یکم محرم) بود؛ نمازگزاران مسجدالحرام گرداگرد کعبه خود را آماده اقامه نماز صبح کرده بودند که ناگهان ۵۰۰ مرد عرب، سلاح‌هایی را که پنهان کرده بودند، بیرون آوردند و ظرف چند دقیقه، با به گروگان گرفتن نمازگزاران، مسجدالحرام و خانه خدا را به اشغال درآوردند.

همه از آن چه اتفاق افتاده بود، شوکه شده بودند. مهاجمان عضو “جماعت سلفی محتسبه” و از مخالفان سرسخت پادشاهی سعودی بودند و رهبرشان هم “جهیمان بن‌محمد” نام داشت.
جهیمان با ادعای اینکه در خواب دیده که محمد قحطانی شوهرخواهرش مهدی موعود (عج) است وی را برای حمله مسلحانه در خانه ی خدا و اعلام ظهور توسط وی تشویق نمود .
جهیمان در اواخر سال ۱۹۷۸ این دلایل را برای اثبات مهدی(عج) بودن شوهر خواهرش بیان داشته بود:
اولاً نام او همسان پیامبر اکرم(ص)، محمد بن‌عبدالله است.
ثانیاً او از ذریه رسول‌الله است.
ثالثاً ویژگی‌های ظاهری او با توصیفاتی که در احادیث از مهدی موعود آمده، کاملاً همسان و مطابق است!

برخی اعضای جامعه‌السلفیه یا همان جماعت سلفی محتسبه این باور را پذیرفتند و گروهی دیگر رد کردند و بدین ترتیب انشعاب مهمی در جامعه‌السلفیه ایجاد شد.

جهیمان بن محمد بن سیف العتیبی رهبر گروه گروگانگیران در مسجد الحرام در ۲۵ آبان ۱۳۵۸

بعد از آن، جهیمان با یارانش به صحرا رفت و در بیابان‌های مکه و مدینه، آنها را تحت آموزش‌های نظامی قرار داد؛ سلاح نیز از یمن برایشان قاچاق می‌شد. پیروان جهیمان از کشورهای عربستان، مصر، یمن، سودان، عراق و کویت بودند.

سرانجام روز موعود فرا رسید. یاران جهیمان از شب قبل مقادیر زیادی آب و غذا به مسجدالحرام برده بودند چون می‌دانستند تا بتوانند روزهای بیشتری را مقاومت کنند.

مسجد‌الحرام که کعبه را در خود جای داده، به عنوان مقدس ترین مکان مسلمانان جهان، به جز محل عبادت و بجای آوردن مراسم حج، برای مردمی که دور یا نزدیک مکه زندگی می‌کنند محلی برای طواف مردگان پیش از خاکسپاری است. آن روز اما تابوت‌هایی که مهاجمان وارد مسجد کرده بودند، به جای جسد پر از اسلحه بود.

پس از اشغال مسجدالحرام، مهاجمان تعدادی از گروگان‌ها را آزاد کردند و به گمان خود ظهور حضرت مهدی(عج) در کنار خانه خدا را اعلام کردند. جالب این که ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از هزاران حاجی نیز که در مسجدالحرام بودند، این دروغ را باور کردند و به آنها پیوستند.

اروسلاو تروفیموف، روزنامه‌نگار وال استریت جورنال، در کتاب «محاصره مکه» می‌گوید شورشیان شامل شهروندان عربستان، مصر و همینطور نوکیشان مسلمانی از آمریکا و کانادا بودند. آقای تروفیموف در شرح ماجرا می گوید، حدود ۵۰۰ شورشی تا دندان مسلح، در مکانی که آوردن سلاح و حتی ریختن خون حیوانات حرام محسوب می‌شود، به سرعت بر نگهبانان غلبه کردند و کنترل مسجد را به دست گرفتند. آن‌ها سپس، ورودی‌های عظیم مسجد را بستند و شماری از تک تیراندازهایشان را بالای مناره‌های مسجد مستقر کردند.

حالا مسجدالحرام در اشغال بود ولی کاری از دست نیروهای امنیتی و نظامی عربستان برنمی‌آمد، مشکل آنها این بود که از نظر شرعی حق مداخله نظامی در خانه خدا را نداشتند اما اندکی بعد، فتوا رسید که حمله به اشغالگران مسجدالحرام، حلال است. آنها حمله را آغاز کردند ولی با مقاومت جدی اشغالگران خانه خدا مواجه شدند و عقب نشستند. درگیری‌ها ادامه داشت تا این که در روز سوم، محمد القحطانی (مدعی مهدویت) کشته شد. اطرافیان او مرگش را پنهان نگاه داشتند تا روحیه جنگجویان‌شان تضعیف نشود. جالب اینجاست که هنوز اندک بازماندگان فرقه جهیمان بر این باورند که او هنوز زنده است و القحطانی روزی ظهور خواهد کرد!

با وجود حملات مکرر نیروهای سعودی، مسجدالحرام همچنان در اشغال بود. سعودی‌ها که مستأصل شده بودند، ناچار دست به دامن نیروهای ضد تروریسم فرانسه و کماندوهای پاکستانی شدند .

در برخی از نقل ها گفته شده که برای برطرف کردن مشکل ” عدم اجازه ورود غیر مسلمان به مسجدالحرام ” در خصوص نیروهای ضد تروریسم فرانسوی که مسلمان نبودند، سه گروه از نیروهای فرانسوی در مراسمی تشریفاتی در عربستان به دین اسلام گرویدند و به ظاهر مسلمان شدند و سپس عملیات را آغاز کردند. آنها به اتاق‌های زیرزمینی گاز پمپاژ کردند اما احتمالاً به خاطر تو در تو بون اتاق‌ها، گاز هم بی‌تاثیر بود و مقاومت ادامه یافت.

اما کاپیتان بریل فرمانده نیروهای فرانسوی در مصاحبه ای که با شبکه الجزیره در برنامه ” ما خفی اعظم ” انجام داد در این زمینه می گوید : نیروهای فرانسوی در همه جای حرم تردد داشتند. آنها دقیقاً نمی‌دانستند کجا هستندو  هیچ یک از سعودی‌ها از آنها درباره دینشان سؤال نکردند و تنها سوال از آنها درباره دقت و سالم بودن سلاح‌های
نزدشان بوده است

الجزیره +
خبرگزاری شبستان +

با بالا رفتن تلفات، نیروهای سعودی اقدام به حفر سوراخ در حیاط مسجدالحرام کردند و به درون اتاق‌های زیرزمینی نارنجک انداختند. این کار باعث کشته شدن شمار زیادی از گروگان‌ها شد اما توانست شورشیان را به مکان‌های بازتر فراری دهد تا هدف گلوله قرار گیرند.

پس از دو هفته جنگ سخت، اغلب اشغالگران خانه خدا، کشته و زخمی شدند و آب و غذایشان نیز تمام شد. بنابر این ناچار تسلیم شدند و تعدادی نیز از مهلکه گریختند.

حاکمیت عربستان سعودی شمار رسمی قربانیان این حادثه را ۲۵۵ کشته و ۵۶۰ زخمی اعلام کرد هر چند که گزارش‌های غیررسمی از شمار بسیار بیشتر تلفات حکایت داشت. ۶۱ نفر هم که موفق به فرار شده بودند نیز دستگیر و اعدام شدند و بقیه به حبس ابد رفتند.

رهبر تیم ضد تروریسم فرانسوی در مصاحبه ای با شبکه الجزیره تعداد کشته شدگان در این حادثه را حدود سه هزار نفر بیان می کند +

نکته جالب توجه در صدور حکم‌های اعدام و حبس ابد این بود که قضات شانه‌ها و عضلات دست مهاجمان را ملاک صدور رأی قرار داده بودند بدین گونه که اگر دستگیرشدگان کوفتگی و درد در ناحیه شانه‌های خود داشتند به سرعت اعدام می‌شدند زیرا این کوفتگی بدین معنا بود که آنها در روزهای گذشته، از سلاح گرم استفاده کرده‌اند. هر که این کوفتگی را نداشت، زنده ماند و به زندان ابد رفت!

کمی بعد از آغاز حمله به مسجد الحرام،رسانه هائی که از همان ابتدا برای خاموش کردن قیام مردم ایران تمام تلاش خود را بکار بسته بودند اینبار شایعه دست داشتن ایران در این حادثه را بر سر زبان ها انداختند. بر اساس گزارشی که روزنامه نیویورک در روز حمله منتشر کرد، مقام های اطلاعاتی آمریکا شیعیان ایران را پشت حادثه می‌دیدند.

تحلیل برخی مقام‌های آمریکایی بر این بود که سیاست امام خمینی رحمت الله علیه و انقلاب اسلامی برای صدور انقلاب ، الهام بخش گروگانگیران بوده و انتخاب روز اول ماه محرم الحرام ار آنجائی که این ماه برای شیعیان به دلیل واقعه کربلا اهمیت زیادی دارد هم این تحلیل ناشیانه را از منظر کارشناسان ناکاربلد آمریکائی تقویت می کرد.

اما در مقابل امام خمینی اعلام کرد که آمریکا و اسرائیل در پشت پرده این حوادث قرار دارند و مسلمانان باید انتقام خود را از آمریکا بگیرند. در نتیجه این بیانات بود که واکنش‌های تندی در جامعه اسلامی ضد آمریکا به راه افتاد. تظاهرات کنندگان پاکستانی سفارت آمریکا در اسلام آباد را به آتش کشیدند و دو نفر از کارکنان آمریکایی و دو کارمند پاکستانی سفارت را کشتند. مسلمانان  بنگلادش نیز  ساختمان سفارت واشنگتن در داکا را  تخریب کردند. در لیبی نیز تظاهرات کنندگان خشمگین ساختمان سفارت را محاصره کردند و کادر آن را مجبور به فرار کردند.  

بی بی سی فارسی در تحلیلی می نویسد :

با این حال، احتمال دست داشتن ایران در این حادثه بعدها کمرنگ‌تر شد. بسیاری از کارشناسان معتقدند هر چند که انقلاب ایران ممکن است الهام بخش مهاجمان به مسجدالحرام بوده باشد اما ارتباط مستقیمی بین جهیمان عتیبی و انقلابیون ایران وجود نداشت.

اسناد بیشتر برای مطالعه :

http://alwahabiyah.com/fa/Occation/View/32/%D8%AC%D9%87%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A8%DB%8C

یک ویدئو از رهبر شورشیان و گروگانگیران

https://www.mashreghnews.ir/news/842450/%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%88-%D8%AE%D9%85%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%DA%98%DB%8C%D9%85-%D8%A2%D9%84-%D8%B3%D8%B9%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B3%D8%AC%D8%AF%D8%A7%D9%84%D8%AD%D8%B1%D8%A7%D9%85-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D9%BE%D8%A7%DB%8C

https://www.bbc.com/persian/world-features-50489068

https://www.isna.ir/news/96090401721/%D8%A7%D8%B4%D8%BA%D8%A7%D9%84-%DA%A9%D8%B9%D8%A8%D9%87-%D9%88-%DB%B2-%D9%87%D9%81%D8%AA%D9%87-%D8%AC%D9%86%DA%AF-%DA%86%D8%B1%DB%8C%DA%A9%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AE%D8%AF%D8%A7

https://www.fardanews.com/fa/news/843670/%D9%85%D8%A7%D8%AC%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B5%D8%B1%D9%81-%DA%A9%D8%B9%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%B7-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%82%D9%84%D8%A7%D8%A8%DB%8C

اینجا و اینجا را در خصوص مدعیان دروغین نیز مطالعه نمائید .

برای مطالعه پیشنهاد می شود :

۱ دیدگاه

  1. بسیار عالی بود .
    نشنیده بودم و برام جالب بود و استفاده کردم اساسی

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.