۞ قال رسولُ اللّهِ :
أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به دخترشان حضرت فاطمه فرمودند : بشارت باد تو را اى فاطمه كه مهدى از فرزندان توست.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » اخبار » حوزه ی دین و معرفت
  • شناسه : 221
  • 30 اردیبهشت 1394 - 11:27
  • ارسال توسط :
قضاوت یک سمت حاکمیتی است/اخلاق حرفه‌ای قضات باید مزین به مهارت و طهارت باشد

قضاوت یک سمت حاکمیتی است/اخلاق حرفه‌ای قضات باید مزین به مهارت و طهارت باشد

معاون منابع انسانی قوه قضائیه قضاوت را یک سمت حاکمیتی دانست و اظهار کرد: این شغل به نیابت از طرف خدا به افراد صاحب صلاحیت اعطا می‌شود. حجت‌الاسلام‌ والمسمین علیرضا امینی در اولین مراسم تحلیف سال ۹۴ با بیان اینکه سمت قضاوت از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: وقتی کسی ابلاغ قضایی را دریافت […]

معاون منابع انسانی قوه قضائیه قضاوت را یک سمت حاکمیتی دانست و اظهار کرد: این شغل به نیابت از طرف خدا به افراد صاحب صلاحیت اعطا می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسمین علیرضا امینی در اولین مراسم تحلیف سال ۹۴ با بیان اینکه سمت قضاوت از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کرد: وقتی کسی ابلاغ قضایی را دریافت می‌کند به این معنی است که حکومت جمهوری اسلامی ایران این فرد را لایق تشخص داده و این سمت را به وی تفویض کرده است.

وی با بیان اینکه تفویض حکم قضایی در ایام مبارک شعبان نشانه خیر و برکت خواهد بود، شغل قضاوت را یک سمت حاکمیتی دانست و اظهار کرد:  قاضی به شغلی الهی مشغول شده و وارد کاری می‌شود که خداوند و انبیای الهی به آن مشغول بوده‌اند، این شغل به نیابت از طرف خدا به افراد صاحب صلاحیت اعطا می‌شود.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه «عدالت» و «اجتهاد» را ابواب صلاحیت دانست و افزود: قاضی علاوه بر عدالت که شرط اصلی داشتن این شغل است باید توانایی علمی لازم برای تطبیق قواعد و موارد مختلف فقهی و حقوقی را داشته باشد، در گذشته زمانی که قوانین مدون وجود نداشت این موضوع در قالب اجتهاد فقهی انجام می‌شد.

وی با بیان اینکه احکام قضایی توسط رئیس قوه قضائیه امضاء شده است، تصریح کرد: تفاوتی ندارد فرد در کدام یک از مناصب قضایی شامل دادیار، بازپرس، دادرس، رئیس شعبه و مستشار انجام وظیفه کند، همین که حکم قضایی دریافت کرده وارد شغل سختی شده است، شغلی که متعلق به انبیاست و البته ورود به آن جای شکر دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین امینی با تأکید بر مراقبت‌هایی که لازمه شغل قضاوت است به انواع این مراقبه‌ها اشاره کرد و گفت: دسته اول، مراقبت از «ذهن و نگرش» است و قاضی باید در این باره بسیار دقیق باشد و بداند که به چه منظور وارد این شغل شده است. دسته دوم مراقبت از «شخصیت» است، اینکه قاضی شخصیت خود را چطور می‌بیند و آن را چگونه تعریف می‌کند اهمیت زیادی دارد، قاضی جمهوری اسلامی نباید رفتاری کند که به وی توهین شود.

وی مراقبت سوم را «حفظ صلاحیت و طهارت» عنوان کرد و گفت:‌ اخلاق حرفه‌ای قضات باید مزین به مهارت و طهارت باشد. برای این مهم بهتر است افراد و قضات جوان از پیشکسوت‌ها مشورت بگیرند.

معاون منابع انسانی قوه قضائیه آخرین قسم از انواع مراقبه را مراقبت از «رفتار» دانست و افزود: بسیاری از افراد فکر خوب و شخصیت متعالی دارند اما در رفتار خود این موضوع را نشان نمی‌دهند به همین منظور است که برای قاضی مراقب رفتار واجب تشخیص داده شده است.

وی به کارآموزان تأکید کرد: این ابلاغ یک امضاست و قرار نیست برای کسی اعتبار بیاورد، خود افراد هستند که با مراقبت از خود و رعایت نکات علمی و در نظر گرفت رضای خداوند برای خود اعتبار کسب می‌کنند.

برچسب ها

برای مطالعه پیشنهاد می شود :

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.