۞ قال رسولُ اللّهِ :
أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به دخترشان حضرت فاطمه فرمودند : بشارت باد تو را اى فاطمه كه مهدى از فرزندان توست.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی » اخبار » اقتصادی
  • شناسه : 226
  • 30 اردیبهشت 1394 - 11:26
  • ارسال توسط :
تامین گاوهای مولد با قیمت ارزان‌تر در داخل کشور

تامین گاوهای مولد با قیمت ارزان‌تر در داخل کشور

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد امروز در سومین همایش سراسری اصلاح نژاد دام با عنوان «پیشرفت ژنتیکی، توسعه پایدار و امنیت‌ غذایی»‌ اظهار داشت: شرکت جاهد در مورد تولید مواد ژنتیکی در مورد گاو و گاومیش فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده و مراکز تولید خود را در استان‌های مختلفی از جمله اهواز، تبریز و […]

حمید ورناصری مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد امروز در سومین همایش سراسری اصلاح نژاد دام با عنوان «پیشرفت ژنتیکی، توسعه پایدار و امنیت‌ غذایی»‌ اظهار داشت:

شرکت جاهد در مورد تولید مواد ژنتیکی در مورد گاو و گاومیش فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده و مراکز تولید خود را در استان‌های مختلفی از جمله اهواز، تبریز و کرج فعال کرده است.

وی افزود: بخشی از مواد ژنتیکی تولید این شرکت مازاد بر نیاز داخلی که برای صادرات آن هم برنامه‌ریزی‌ انجام شده است.

ورناصری بیان داشت: همچنین شرکت جاهد برنامه‌ریزی برای پوشش سلایق، خواسته‌ها و اهداف تولیدکنندگان داشته که همه اینها در راستای بحث ارتقای تولیدات و کاهش قیمت تمام شده و همچنین تأمین نیاز تولیدکنندگان است.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد تصریح کرد: با تمام اقدامات انجام شده در این شرکت قدرت انتخاب دامداران بیش از گذشته شده و با توجه به تولیدات و مشاوره‌های تخصصی مرکز اصلاح نژاد هم اکنون تمام خواسته‌های دامداران در مورد نژادهای مختلف به طور کامل برآورده می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی تولیدکنندگان قیمت تمام شده و بهره‌وری است، اظهار داشت: قطعاً یکی از مؤلفه‌های تأثیرگذار برای کاهش قیمت تمام شده ژنتیک و اصلاح نژاد است که این موضوع به صورت ساختاری، پایه صنعت دامپروری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

ورناصری افزود: تأثیر این اقدامات قطعاً در بلندمدت آشکار می‌شود و شرکت تمام توان خود را برای تولید ژنتیک برتر با استفاده از تخصص نیروهای داخلی و خارجی به کار می‌برد.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد افزود: موضوع ژنتیک از سال ۹۰ در کشور عملیاتی شد و از سال ۹۱ گاوهای ژنومیک از کشورهای بزرگ و شناخته شده سراسر دنیا خریداری شد و نتیجه آن این بود که قبلاً این گاوها از کشوری مثل آمریکا به دست دامداران می‌رسید، اما شرکت جاهد با پایین آوردن قیمت تمام شده هم اکنون آن را ارزان‌تر در اختیار دامداران قرار می‌دهد.

وی افزود: این شرکت در مورد بومی‌سازی گاوهای داخلی هم پیشتاز شد و در این مورد توانستیم کارمان را آغاز کنیم و با نمونه‌گیری از گله‌های داخلی گاوهایی را که ارزش بسیار خوبی داشتند، به صورت تضمینی برای ژنومیک شدن خریداری شد و به ایستگاه‌هایمان برای تولید فرستادیم.

ورناصری با بیان اینکه یکی از دغدغه دامداران در چند سال اخیر تعیین جنسیت دام‌ها در راستای تولید بهینه و افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت بوده است، گفت: این شرکت موفق به تولید اسپرم‌های تعیین جنسیت شد و به این طریق دامداران می‌توانند گله‌های خود را به صورت هدفمند تولید کنند.

وی همچنین اظهار داشت: توافقات نهایی برای واگذاری مجتمع لاین بابل‌کنار به شرکت جاهد انجام شده و ما هم تلاش می‌کنیم تا جوجه لاین را وارد بازار کنیم.

ورناصری افزود: به مرغداران امیدواری می‌دهیم تا با کمترین هزینه و بهترین کیفیت جوجه‌ها را به تولیدکنندگان برسانیم، چرا که موضوع جوجه آرین یک بحث استراتژیک است که منجر به کاهش قیمت تمام شده می‌شود.

در ادامه محمدرضا شافعی‌نیا مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال گفت: بر اساس مبانی علمی حدود ۳۸ درصد اقتصاد خانوار در داخل کشور بسته به غذاست و از این ۳۸ درصد حدود ۷٫۵ درصد به مواد پروتئینی بستگی دارد.

وی افزود: به دلیل بالا بودن قیمت مواد پروتئینی در کشورمان مصرف‌کنندگان با مشکل تأمین آن مواجهند که باید راهکاری را برای آن در نظر گرفت تا همه مردم بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل مؤسسه جهاد استقلال تصریح کرد: دانش ژنومیک خدمات بسیاری را به مردم داده و استفاده از یافته‌های علمی آن قطعاً به نفع مصرف‌کنندگان خواهد بود.

شافعی‌نیا با بیان اینکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک در جهان واقع شده است، اظهار داشت: تأمین علوفه مورد نیاز دام یکی از دغدغه‌های ما به شمار می‌رود که با بهره‌گیری از علم ژنتیک می‌توان دام‌هایی را تولید کرد که با مصرف کمتر علوفه، شیر و گوشت بیشتری تولید کنند.

انتهای پیام/ب

برای مطالعه پیشنهاد می شود :

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.