۞ قال رسولُ اللّهِ :
أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به دخترشان حضرت فاطمه فرمودند : بشارت باد تو را اى فاطمه كه مهدى از فرزندان توست.

  • شناسه : 192
  • 29 اردیبهشت 1394 - 19:25
  • ارسال توسط :
زمان های نامناسب بچه دار شدن

زمان های نامناسب بچه دار شدن

یکی از علل بروز مفاسد اخلاقی و جسمی و روحی در مسلمانان آخرالزمان عدم توجه و غفلت ایشان از فرامین و توصیه های اهل بیت علیهم السلام پیرامون زمانها و موقعیتهایانعقاد نطفه فرزند است.در ذیل به نقل زمانهای نامناسب جماع به سفارش اهل بیت علیهم اسلام به نقل از کتاب توصیه های معصومین در آداب […]

یکی از علل بروز مفاسد اخلاقی و جسمی و روحی در مسلمانان آخرالزمان عدم توجه و غفلت ایشان از فرامین و توصیه های اهل بیت علیهم السلام پیرامون زمانها و موقعیتهایانعقاد نطفه فرزند است.در ذیل به نقل زمانهای نامناسب جماع به سفارش اهل بیت علیهم اسلام به نقل از کتاب توصیه های معصومین در آداب زناشوئی می پردازیم :

شرایط ماه های قمری:
امام علی (علیه السلام): چون کسى خواهد با عیال خود مجامعت کند ، شب اول ماه و نیمه ماه (قمری ) نباشد که شیطان در این دو وقت، فرزند می جوید و شیاطین دیگر هم پیرو او دنبال فرزند مى آیند و در فرزند شما شرکت می کنند.
(الخصال، ج ٢ ص ۶٣٧ ، ناشر: جامعه مدرسین)
رسول خدا (صلّى الله علیه و آله و سلّم) در سفارش به امیرالمؤمنین (علیه السلام): اى على! در آغاز، میان و پایان ماه (قمری) با همسرت نزدیکى مکن؛ که دیوانگى، جذام و تباه مغزى، بسیار زود به سراغ وى و فرزندش مى آید. (استثنائاً جماع در شب اول ماه مبارک رمضان، مستحب است)
اى على! در شب عید قربان (یعنی شبی که وقتی به صبح برسد، روز عید قربان باشد) با همسرت نزدیکى مکن؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود، شش انگشت یا چهار انگشت خواهد داشت.
اى على ! در نیمه شعبان (شب نیمه شعبان ) با همسرت نزدیکى مکن ؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود، بدشگون خواهد بود و نشانى سیاه بر چهره خواهد داشت. (ترجمه دیگر: … شوم و بد فال و نامبارک و نحس باشد و نحسیش در چهره اش هویدا باشد)
ای على ! در اواخر ماه شعبان یا یکى دو روز بآخر مانده با همسرت نزدیکى مکن ؛ زیرا اگر فرزندى نصیبتان شود گمرکچى یا از اعوان ظلمه شود و در خدمت حکومت ظالم باشد و کشتار جماعت بسیارى از مردم بدست او انجام گیرد.
(من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۵۵٢ ح ۴٨٩٩ ، ناشر: جامعه مدرسین)
ای على! در آخر درجه و آخرین اوقات ماه شعبان (یعنى هنگامى که دو روز از آن باقى مانده) با همسرت مجامعت مکن؛ زیرا اگر فرزندى متولد شود احمق و کم فهم مى گردد.

(علل الشرائع، ج ٢ ص ۵١۶)
ای علی! در شب عید فطر با همسرت جماع مکن که اگر فرزندى میانتان تقدیر شود بسیار شرور باشد.
(أمالی الصدوق، ص ۵۶٨ ، ناشر: اعلمى )
ای على! در شب عید فطر مجامعت مکن؛ زیرا اگر خداوند فرزندى نصیب شما کرده باشد پیر مى شود و صاحب فرزند نمیشود مگر در سن پیری. (علل الشرائع، ج ٢ ص ۵١۵ ، ناشر: داورى)
ای علی ! با همسرت، سه شب آخر ماه (قمری) آمیزش مکن که اگر در این وقت، فرزندی از شما به هم رسد، یاور ستمگران و قاتل دسته ای از مردم خواهد شد. (وسائل الشیعه، ج ٢٠ ص ٢۵۵ ، تحقیق و نشر: موسسه آل البیت، قم)
سلیمان بن جعفر جعفرى گوید : از موسى بن جعفر (علیه السلام ) شنیدم که می فرمود: هر کس در محاق ماه (دو شب آخر ماه که قمر در کره زمین دیده نمی شود) با عیال خود همبستر شود باید خود را آماده سقط شدن فرزند بنماید (فرزند سقط شده و باقى نمى ماند). (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠٣ ح ۴۴٠۶ ، ناشر: جامعه مدرسین )

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در شب اول و شب وسط و شب آخر هر ماه مجامعت مکن؛ زیرا هر کس در این اوقات چنین کند باید خود را آماده سقط فرزند نماید، و چنانچه سقط نشود بعید نیست که مجنون یا دیوانه بدنیا آید؛ آیا ندیده اى که دیوانه در اول و وسط و آخر هر ماه دیوانگیش تشدید مى شود؟ (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠٣)
زفاف کردن در وقتی که ماه در برج عقرب باشد یا تحت الشعاع باشد مکروه است. (حلیه المتقین، علامه مجلسی (قدّس سرّه))
* (برای دانستن اوقات نجومی به تقویم های نجومی سنتی مراجعه نمایید)

توجه به ساعات و اوقات:
اى على ! بعد از ظهر با همسرت نزدیکى مکن؛ چرا که اگر در آن هنگام، میانتان فرزندى تقدیر شود، کژ چشم (لوچ ) خواهد بود و شیطان، از کژ چشمى انسان، شادمان مى شود. (البته جماع در عصر روز جمعه مناسب است، چنانکه در ادامه ذکر خواهد شد)
اى على ! میان اذان و اقامه با همسرت نزدیکى مکن؛ زیرا اگر میانتان فرزندى تقدیر شود، خونریز خواهد گشت و به آن حریص خواهد بود.
اى على! در نخستین ساعت شب، با همسرت نزدیکى مکن؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود، اطمینان نیست که ساحر و از آنان که دنیا را بر آخرت بر مى گزیند، نباشد. (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۵۵٣ ح ۴٨٩٩ ، ناشر: جامعه مدرسین )
امام رضا (علیه السلام): در آغاز شب، نه در زمستان و نه در تابستان، با زنان نزدیکى مکن؛ چرا که (در آن هنگام)، معده پر است و این کار، ناستوده است، و از آن، بیم قولنج (باد کنج )، سست اندامى و لقوه (کژدهانى)، نقرس، سنگ، ریزش غیر ارادى ادرار، فتق و ضعف بینایى و هشیارى وجود دارد. اگر چنین کارى را بخواهند، باید در آخر شب باشد …
(طب الرضا، ص: ٧٨ ، انتشارات معراجى)
امام رضا (علیه السلام): آمیزش با همسر را در آخر شب انجام دهید که برای بدنتان مفید و برای فرزندتان باعث ذکاوت و عقل بیشتر می شود … (الرساله الذھبیه، ص ۶۵)
الکافى به نقل از عبدالرحمان بن سالم، از پدرش:
به امام باقر (علیه السلام) گفتم: آیا وقتى از اوقات هست که در آن، آمیزش در حالى که حلال است، مکروه باشد؟
فرمود: آرى: میان طلوع سپیده (فجر) تا طلوع خورشید، و از غروب خورشید تا پنهان شدن سرخى افق (مغرب)، …

امام صادق علیه السلام فرمود: در هنگامى که خورشید در حال فرو رفتن در افق است و نیز وقت طلوعش که در این دو وقت، رنگ آفتاب مایل به زردى است مجامعت مکروه است. (من لا یحضره الفقیه، ج ۳ ص ۴۰۴ ح ۴۴۰۹)
توجه به روز ها:
از امام صادق علیه السلام منقول است که نباید مرد را دخول کردن به زن خود در شب چهار شنبه (سه شنبه شب).
(حلیه المتقین، فصل چھارم: در بیان آداب زفاف و مجامعت)

هنگام پدیده های طبیعی:

امام باقر (علیه السلام): … در روزی که خورشید مى گیرد (کسوف)، در شبى که ماه مى گیرد (خسوف)، در شب و روزى که در آن ها باد سیاه، باد سرخ و باد زرد می وزد، و در روز و شبى که در آن، زلزله رخ می دهد (آمیزش حلال اما مکروه است).
( (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠٣ ح ۴۴٠٧)
امام باقر (علیه السلام): رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) شبى با یکى از همسرانش در بستر بود که ما ه گرفت . حضرت بستر را ترک نمود، همسرش پرسید : آیا از من رنجیده شده اید؟ فرمود: نه، خدایت رحمت کند، خوش ندارم در حالى که این پدیده در آسمان پیش آمده به خوشگذرانى بپردازم، و براستى که خداوند ملامت فرموده و گوید و بخدا سوگند اگر در چنین اوقاتى هر کس که این حدیث را « و إِنْ یرَو اکِسفاً مِنَ السماءِ ساقِطا یقُولُوا سحاب مرْکُوم … طور / ۴۴
شنیده باشد و انعقاد نطفه نماید آنچه آرزو کرده در چنین فرزندى نخواهد دید (یعنى خیرى در او نیست).
( (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠٣ ح ۴۴٠)

توجه به موقعیت و مکان:
( امام صادق (علیه السلام) فرمود: در کشتى جماع مکن. (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠۴ ح ۴۴١١)
یا علی! با همسرت در زیر درخت میوه دار جماع مکن؛ که اگر داراى فرزند شوى جلّادی آدمکش و جاسوس خواهد شد.
یا علی! در مقابل خورشید با زنت همبستر مشو مگر اینکه پرده اى بیاویزى تا شما را پنهان کند؛ زیرا اگر داراى فرزند شوید آن فرزند همیشه با فقر و تنگدستى دست ب هگریبان است تا روز مرگش …
یا علی! در بام خانه ها با همسرت همخوابگى مکن زیرا اگر فرزندى برایتان آید منافق و ریا کار و بدعت گذار باشد.
( (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۵۵٣ ح ۴٨٩٩)
امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود : رسول خدا (صلّی الله علیه و آله و سلّم) … بازداشت از اینکه مردى با اهل خود برابر قبله جماع کند و یا بر سر راهی آباد که رفت و آمد شود؛ و هر که چنان کند بر او باد لعنت خدا و فرشته ها و همه مردم .
(بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطھار، ج ٧٣ ص ٣٢٩ ، ناشر: اسلامیه )
پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) میفرماید: قسم به آن کس که جانم در دست اوست، اگر مردی با زن خود همبستر شود در حالی که کودکی در آن اتاق بیدار باشد و عمل آمیزش آن ها را ببیند و گفتار و نفس آن ها را بشنود، هرگز این کودک (یا فرزندی که از چنین آمیزش غلطی پیدا شود) به رستگاری نخواهد رسید؛ اگر پسر باشد، مرد زناکار، و
اگر دختر باشد زن زناکار خواهد شد. (وسائل الشیعه، ج ٢٠ ص ١٣٣ ، نشر: موسسه آل البیت)
امام باقر (علیه السلام) فرمو د: مبادا با همسرت در مکانی آمیزش نمایی که کودکی شما را ببیند و بتواند حالات شما را توصیف نماید … که اگر از آمیزش در چنین مکانی فرزندی به هم رسد، در فسق و فجور و نابکاری زبانزد مردم و شهره بین آنان خواهد شد. (وسائل الشیعه، ج ٢٠ ص ١٣۴)
در هنگام سفر:
اى على ! چون آهنگ سفر کردى، آن شب با همسرت نزدیکى مکن؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود، دارایى خویش را در غیر حق خ رج خواهد کرد . آ نگاه، پیامبر خدا (صلّى الله علیه و آله و سل م) این آیه را خواند : إِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوانَ الشَّیاطِین : ولخرج ها، برادران شیاطین اند. إسراء/ ۲۷
اى على! چون روانه سفرى شدى، تا سه شبانه روز، با همسرت نزدیکى مکن؛ چرا که اگر میانتان فرزندى تقدیر شود، یار هر ستمگرى خواهد بود بر علیه تو. (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۵۵٣ ح ۴٨٩٩)
امام کاظم (علیه السلام) فرمود: دوست نمی دارم کسی که در سفر آب نیابد برای غسل کردن، جماع کند مگر آن که خوف ضرری داشته باشد بر خود و بعضی از علماء قایل به حرمت شده اند). (حلیه المتقین، علامه مجلسی (قدّس سرّه ))

شرایط مرد:
رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: مکروه است مرد با زوجۀ خویش پس از آنکه محتلم شده در خواب(منی از او خارج شود) همخوابگى کند مگر اینکه از جنابتِ احتلام غسل نماید، و اگر غسل نکرده مجامعت نماید چنانچه فرزندى مجنون (دیوانه) بدنیا آمد کسى را جز خود ملامت نکند. (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠۴ ح ۴۴)

شرایط زن:

امام صادق (علیه السلام): زن که حائض شود بر همسرش حرام گردد که با او از شرمگاه، کاری کند؛ چرا که خداوند متعال فرموده است : « نزدیکشان مشوید تا پاک شوند »

(تفسیر العیاشی، ج ١ ص ١١٠ )

رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم) فرمود: هر کس با همسر خویش در حال حیض مجامعت نماید و فرزندش با بیمارى جذام یا برص و پیسى متولدّ شود جز خود کسى را ملامت نکند. (من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۴٠۴ ح ۴۴١٣)
امام رضا (علیه السلام): به سراغ زن حائض رفتن، جذام را در فرزند حاصل از آن به وجود می آورد. (طب الرضا، ص ٢۴٢ ، نصیرالدین امیر صادقى، انتشارات معراجى)

به نقل از « عذافِر صیرفی »آمده: امام صادق علیه السلام فرمود: آیا این ناهنجار آفریده شدگان را می بینی؟ گفتم: آری.
فرمود: اینان کسانی اند که پدرانشان با زنان خود در دوران آلودگی آنان، آمیزش می کردند.
(علل الشرائع، ج ١ ص ٨٢ ، ناشر: داورى )
امام صادق (علیه السلام): وقتی که عادت ماهانۀ زنی فرا می رسد و خون حیض می بیند، شوهرش می تواند هرگونه لذتی از او ببرد، مادامی که از محل بیرون آمدن خون حیض (فرج) پرهیز نماید. (وسائل الشیعه، ج ٢ ص ٣٢٢ ، نشر: موسسه آل البیت)
معاویه بن عمار می گوید: از امام صادق (علیه السلام) در باره زن حائض پرسیدم که چه مقدار برای شوهرش حلال است؟ فرمود: لذت بردن از تمام بدن او غیر از فرج برای شوهر حلال می باشد. (وسائل الشیعه، ج ٢ ص ٣٢١)

عبیدالله بن علی حلبی گوید: از امام صادق (علیه السلام) در باره زن حائض پرسیدم که چه مقدار از او برای شوهرش حلال است؟ فرمود: به همسرش بگوید شلواری بپوشد که از زیر ناف تا بالای زانویش را بپوشاند، آنگاه از بقیۀ بدنش هرگونه لذتی می تواند ببرد. زیرا پدرم امام باقر (علیه السلام) فرمود : یکی از همسران پیامبر (صلّی الله علیه و آله و سلم) « میمونه » میگفت: در ایام عادت ماهانه ام، پیامبر به من دستور می داد شلوار می پوشیدم، آن گاه با آن حضرت در یک رختخواب می خوابیدم. (وسائل الشیعه، ج ٢ ص ٣٢٣)

از امام باقر (علیه السلام) در باره زنی که در روز آخر ایام عادت، خون حیضش قطع شده است، سؤال شد که آیا شوهرش می تواند با او آمیزش نماید؟ حضرت فرمود: اگر میل به دخول در شوهر شدید شده و صبر کردن برایش دشوار باشد، به همسرش بگوید داخل فرجش را شستشو دهد، آن گاه اگر خواست می تواند (پیش از غسل) با او آمیزش نماید. (وسائل الشیعه، ج ٢ ص ٣٢۴)
می گوید: جماع کردن در فرج زن، در وقتی که حائض باشد یا با خون در نفاس باشد حرام است و از مابین ناف تا زانو از ایشان تمتع بردن مکروه است و بعد از پاک شدن و پیش از غسل کردن، جماع را نیز بعضی حرام می دانند و احوط اجتناب است مگر آن که ضرورتی باشد، پس امر کند زن را که فرج را بشوید و با او مقاربت کند و زن مستحاضه اگر غسل و سایر اعمالی که او را می باید کرد بجا آورد با او جماع می توان کرد …

« حلیه المتقین » علامه مجلسی (قدس سرّه )
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم ): ای على ! در حالى که زنت حامله است با او مواقعه (نزدیکی) مکن مگر اینکه قبلاً وضو بسازى زیرا اگر در آن حال داراى فرزند شوید کور باطن و بخیل باشد.
(من لا یحضره الفقیه، ج ٣ ص ۵۵٣ ح ۴٨٩٩ ، ناشر: جامعه مدرسین )

در حال خضاب کردن:
امام رضا (علیه السلام ) فرمود: هر کس در جنابت خضاب کند یا در حال خضاب جنب شود از بدى شیطان در امان نیست.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: در حال جنابت خضاب مکن، و در حال خضاب نیز جنب مشو، و در حال حیض نیز نزدیکى منما، که شیطان در آن حال نزد زن حاضر است … (مکارم الأخلاق، ص ٨٣ ، ناشر: شریف رضى )
امام کاظم (علیه السلام) در نامه ای به علی بن یقطین: … مرد در حالى که خضاب نموده نباید با زن همبستر شود و نه با زنى که خضاب نموده جمع شود.

(وسائل الشیعه: ج ١ ص ۴٩٩ ح ٣)
مسمع بن عبدالملک می گوید: از امام صادق (علیه السلام) شنیدم که می فرمود: مرد نباید در حال خضاب و رنگ کردن، با همسرش نزدیکی نماید. عرض کردم: فدایت شوم چرا در این وقت آمیزش نکند؟ فرمود: چون انسان در این حالت در معرض آفت بیماری قرار دارد. (وسائل الشیعه، ج ٢٠ ص ١٢۴ ، موسسه آل البیت)
امام صادق (علیه السلام) به یکی از دوستانش فرمود: در حال خضاب و رنگ کردن با همسرت آمیزش مکن؛ زیرا اگر فرزند پسری از این آمیزش به هم رسد، رفتار و حرکات زنانه خواهد داشت. (وسائل الشیعه، ج ٢٠ ص ١٢۵)

برای مطالعه پیشنهاد می شود :

۱ دیدگاه

  1. سلام وقت بخیر سوال بسیار مهمی دارم که باعث دل نگرانی بسیار در من شده با توجه به ساعات 
    نامناسب بارداری ،با اینکه همیشه از قبل کنترل می کردم ایام قمری را متاسفانه ماه قبل سه بار اقدام 
    به بارداری داشته ایم که هر سه در دو شب اخر و شب اول ماه قمری بوده و بعد از چندین سال باردار
    شده ام و دچار پریشانی زیادی شدم وقتی که مطمئن شدم زمان مقاربت دقیقا ایام ممنوعه بارداری 
    بوده است حال با توجه به مفید بودن ما به این امر تکلیف بنده و باداری ایم چیست همانطور که میدانید
    خطر صدق ، چپ شدن چشم ، صرع ، جنون ،معلولیت و ……. در احادیث به کرات امده ، بهترین اقدام چیه خواهش میکنم جواب را ایمیل کنید

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.