۞ قال رسولُ اللّهِ :
أبْشِري يا فاطمةُ ، فإنّ المهديَّ منكِ . پيامبر خدا صلى الله عليه و آله خطاب به دخترشان حضرت فاطمه فرمودند : بشارت باد تو را اى فاطمه كه مهدى از فرزندان توست.

موقعیت شما : صفحه اصلی » علائم حتمی ظهور » علائم ظهور
  • شناسه : 410
  • 01 خرداد 1394 - 9:46
  • ارسال توسط :
نشانه های متصل به ظهور

نشانه های متصل به ظهور

تردیدی نیست که شماری از نشانه های ظهور، که بیشتر نشانه های حتمی نیز هستند، نزدیک ظهور و متصل به آن واقع می شوند.از پدیدار شدن نخستین نشانه متّصل، تا ظهور مهدی (ع) نشانه ها همچون حلقه های زنجیر بدون فاصله پی در پی پدید می آیند، چنانکه در روایتی، محمد بن صامت از امام […]

تردیدی نیست که شماری از نشانه های ظهور، که بیشتر نشانه های حتمی نیز هستند، نزدیک ظهور و متصل به آن واقع می شوند.از پدیدار شدن نخستین نشانه متّصل، تا ظهور مهدی (ع) نشانه ها همچون حلقه های زنجیر بدون فاصله پی در پی پدید می آیند، چنانکه در روایتی، محمد بن صامت از امام صادق (ع)، پس از آن که برخی نشانه ها را امام (ع) بیان کرده بود، پرسید: فدایت شوم می ترسم این امر (تحقق نشانه های ظهور مهدی) به طول انجامد.امام (ع) فرمود:(لا، انّما (هو) کنظام الخرزَ یتبع بعضه بعضا). [۱] .
نه محققاً، همچون مهره های تسبیح، یکی پس از دیگر می آید.
حتی در مورد برخی از نشانه های متصل به ظهور، مقدار فاصله آن با ظهور نیز، بیان شده است. امام باقر (ع) درباره قتل نفس زکیه، فرمود:
(لیس بین قیام القائم (ع) و قتل النفس الزکیه اکثر من خمس عشره لیله). [۲] .
فاصله میان کشته شدن نفس زکیه و قیام قائم بیش از ۱۵ شب نیست.
خروج سفیانی و یمانی نیز، برابر آنچه از روایات استفاده می شود. [۳] در یک محدوده زمانی در آستانه ظهور صورت می گیرد و فاصله آن تا قیام قائم (ع)، از پانزده ماه، بیشتر نخواهد بود. [۴] در روایات، فاصله یک سال، ۹ماه‏ [۵] و هشتم ماه هم گفته شده است‏. [۶] .
بر این اساس، تردیدی نیست که شماری از نشانه های ظهور، که بیشتر نشانه های حتمی نیز هستند، نزدیک ظهور و متصل به آن واقع می شوند.
در برابر، نشانه های فراوانی وجود دارند که از پیدایش آنها در عصر غیبت خبر داده شده، ولی پیوستگی به ظهور معلوم نیست. چه بسا، با فاصله زیاد، از ظهور مهدی (ع) واقع شوند. چنانکه شماری از نشانه ها، همچون از هم گسستن بنی امیه و بنی عباس، خروج ابومسلم خراسانی، اختلاف بین مسلمانان و بین بنی عباس و اشغال منطقه جزیره، توسط ترکها و بسته شدن پل بر روی دجله و… بر فرض نشانه بودن آنها، سالها، بلکه قرنها ست که از وقوع آنها می گذرد.
[۱] (بحارالأنوار)، ج‏۵۲: ۲۳۵٫
[۲] (کتاب الغیبه)، شیخ طوسی، ۴۴۰٫
[۳] (ارشاد)، ج‏۲: ۳۷۵٫
[۴] (بحارالأنوار)، ج‏۵۲: ۲۴۸٫
[۵] (همان مدرک)۲۱۵، ۲۱۶٫
[۶] (کمال الدین) ۶۵۱، (کنزالعمال) ج‏۱۴: ۲۷۲ ح‏۳۸۶۹٫
در روایتی از امام صادق (ع) می خوانیم:
(السفیانی من المحتوم و خروجه من اول خروجه الی آخره خمسه عشره شهراً سنه اشهر یقاتل فیها، فاذا ملک الکور الخمس، ملک تسعه اشهر ولم یزد علیها یوماً) بحارالأنوار) ج‏۵۲: ۲۴۸٫
خروج سفیانی از نشانه های حتمی است. مدت خروج وی، از ابتدای خرج تا آخر، پانزده ماه به درازا می کشد. شش ماه از آن را می جنگد تا به بر شهرهای پنج گانه مسلط گردد و نُه ما بدون یک روز اضافه حکومت می کند.
براساس این روایت، جمع بین پانزده ماه، نُه ماه و شش ماه که در روایات آمده به این است که بگوییم فاصله خروج سفیانی تا ظهور، ۱۵ ماه است، ولی با توجه به این که شش ماه آن را صرف مبارزه می کند تا به حکومت می رسد، مدت حکومت و تسلط وی نُه ماه خواهد بود.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.